Wednesday, July 14, 2010

Kuala Lumpur 101 Tarikan untuk Peniaga

Pernah tak dengar Kuala Lumpur ni Lubuk duit? Lubuk duit macamana tu?

Ketika menetap di Melaka saya yang pernah berniaga secara kecil-kecilan selalu mendapatkan bekalan barang-barang borong di Kuala Lumpur. Pada mulanya saya memang excited setiap kali tiba masa naik ke Kuala Lumpur. Tidak sabar rasanya melihat barang-barang baru semestinya tudung-tudung dengan fesyen terkini, mahu rambang mata jadinya.

Bila 2 ke 3 kali naik dan seterusnya saya mula cuak kerana terasa penatnya nak menapak, lagi terpaksa mengangkut barang kiri kanan tangan ni, dan lagi terpaksa turun naik bas. Seharian di Kuala Lumpur membuatkan saya benar-benar kepenatan. Di waktu itulah terfikir ruginya sesiapa yang tinggal di ibukota ini tetapi tidak memanfaatkan kemudahan yang ada terutamanya peniaga.

Rupanya saya suami isteri terpaksa menyahut seruan berpindah ke Kuala Lumpur kerana rezeki suami dinaikkan pangkat. Dalam masa yang sama saya seperti biasa meneruskan perniagaan walaupun mengalami kesukaran tetapi saya puas kerana mudah saya mencari barang dan memantau fesyen-fesyen terkini saban minggu.

Puas juga saya menapak kedai ke kedai mencari tudung fesyen terkini. Pada permulaannya saya akan masuk kesetiap kedai untuk mencari keistimewaan dari segi harga dan kelainan tudung. Jika hendak dikira jenis ada lebih kurang 10 hingga 20 jenis tudung stok baru yang sampai dalam masa satu hari. Dalam satu minggu pada anggaran saya akan sampai dalam 3 atau 4 kali stok-stok baru dari pemborong utama atau tukang jahit bagi pihak kedai.

Peniaga-peniaga di Masjid India ini pula terdiri daripada orang Melayu,Turkey, China,Minang, Pakistan dan Indonesia. Manakala pekerjanya pula terdiri daripada Melayu,pakistan, Bangla dan Indonesia.

Siapa sangka seorang pemborong utama yang bernama Ishak berasal daripada Tanah Besar China dan berkahwin dengan wanita Melayu Melaka adalah usahawan gigih yang pernah saya jumpa pada tahun 2002-2003. Ketika itu Ishak menyewa tapak kaki lima tepi jalan di Giant Melawati. Kebetulan ketika itu saya juga mengikuti promosi oleh pihak syarikat selama satu bulan dan lebih. Ishak ketika saya lihat seorang peniaga yang gigih walaupun kekurangan pelanggan. Sifat tabahnya yang tidak kenal erti jemu dapat saya lihat melalui raut wajahnya yang sabar menanti hingga lewat malam walaupun kadangkala ada riak kecewa kerana kekurangan pelanggan. Ishak ketika itu menjual pelbagai jenis barangan seperti frame air terjun yang mempunyai lampu, frame ayat-ayat AlQuran dan pelbagai barangan cenderamata lain.

Melihatkan keadaanya ketika itu saya dan suami(ketika itu belum berkahwin) pernah melahirkan rasa kasihan sesama kami. Terasa kesusahan berniaga. Saya yang ketika itu bekerja dibahagian jualan pun kadangkala menerima situasi yang sama.

Ketika membeli belah di City One Utama bersebelahan Semua House di Masjid India saya terserempak dengan Ishak setelah sekian lama. Rupanya Allah telah membalas jerih payahnya selama ini dengan habuan yang cukup baik sebagai saudagar tudung,kopiah,jubah, tasbeh dan sebagainya. Apa yang saya tahu pemborong-pemborong di Masjid India juga mendapatkan bekalan daripada Ishak untuk dijual secara borong kepada peniaga-peniaga yang datang dari seluruh Malaysia.

Pengajaran yang saya dapat disini Jika kita melihat seseorang itu bekerja keras dan kita kasihan melihatnya, Allah lebih-lebih lagi kasihankan kita.

Begitulah halnya saudara Ishak yang merantau dari tanah besar yang melalui 1001 macam dugaan sehingga Allah memberi dia ganjaran atas usahanya.

Sebenarnya entry ini saya nak cerita tentang lokasi-lokasi borong di Kuala Lumpur. Takpalah! saya akan sambung kemudian apabila berkesempatan.

No comments:

Post a Comment