Sunday, July 25, 2010

Tersungkur yang akan Bangun Kembali.



Saya tersungkur ketika memasang angan-angan untuk membesarkan perniagaan. Sayang pengurusan yang tidak tersusun, kurang pemantauan dan jarak tempat berniaga yang jauh membuatkan saya kecundang. Mujur modal kami tidak besar dan tidak berhutang sana sini ketika mula-mula berniaga dahulu.

Saya juga menyalahkan diri saya kerana meletakkan kepercayaan 100% kepada orang lain untuk memantau pergerakan perniagaan. Ketepatan masa keluar masuk bekerja juga nampaknya banyak lompong sana sini.

Saya selalu tidak bernasib baik dalam memilih lokasi. Pernah Ramadhan 2008 saya menempah ruang niaga di Semabok untuk berniaga sehingga menjelang malam raya. Malangnya kegopohan saya membuat keputusan dan mengkaji lokasi mengundang kekecewaan apabila saya kerugian dan kami(saya dan peniaga berniaga di tempat yang langsung tidak mendapat sambutan daripada orang ramai).Begitu juga di Kota Fesyen, lokasi yang sejuk juga mematahkan semangat pekerja saya untuk menjaga tapak niaga(walaupun saya masih punya kekuatan untuk itu).

Dalam banyak-banyak keadaan saya banyak bertolak ansur. Lebih-lebih lagi orang yang ingin saya tegur adalah keluarga sendiri maka saya banyak berdiplomasi. Saya lebih memikirkan hati pekerja ketika menegur kerana jika mereka mengambil hati dan mogok maka saya tiada siapa yang hendak diharapkan. Akhirnya sikap saya memakan diri kembali.

Suami memberi sokongan modal tetapi saya yang menjalankan. Perbezaan pendapat sering mendongkolkan hati saya. Saya tidak bebas sekehendak hati saya dalam memutuskan keputusan sehingga susun atur barang-barang pun boleh menjadi isu.

Saya mengambil masa yang agak lama untuk pulih daripada semangat. Ada juga saya di desak suami mencari peluang dan tempat berniaga tetapi hati saya separuh-separuh. Saya memberi alasan modal, suami membantah(mungkin dia tidak serik invest dengan saya sekali lagi). Saya memberi alasan sewa tapak mahal, pun saya di asak untuk mencari tempat. Sebenarnya saya memang akan berniaga kembali dan akan melakukan dalam keadaan keyakinan datang serta mempunyai persediaan mental dan fizikal. Saya tidak mahu 100% bergantung harap pada modal modal yang dikeluarkan suami ,sebolehnya biarlah modal saya mencari sendiri kerana saya mahu mencorakkan sendiri perniagaan saya seadanya. Biarlah keputusan hitam atau putih jika saya mempunyai pekerja saya yang mengaturkan semuanya. Jika suami memberi pandangan saya akan pertimbangkan tetapi kerana saya bertanggungjawab menentukan jatuh bangun perniagaan kelak, keputusan biarlah ditangan saya.

Jangan salah faham, saya bukan mahu mendabik dada atau berbangga diri tetapi banyak kali jatuh memberi banyak pengajaran kepada saya. Lagipun ini cita-cita saya dari dahulu lagi. Saya tidak memiliki kepakaran duduk dipejabat menanti arahan dan menunggu masa pulang kerja. Lagipun dengan berniaga saya berharap saya boleh menjana pendapatan tanpa had dan membuat amal kebajikan jika berkesempatan. Saya memandang adik beradik, saudara mara dan lebih-lebih lagi mak dan ayah memerlukan saya untuk membela nasib mereka.

saya tidak boleh menunggu terlalu lama setelah tersungkur untuk bangun kembali.

* bold: ialah antara punca-punca kegagalan saya.

No comments:

Post a Comment