Saturday, October 9, 2010

Hari Bergembira-Jamuan Hari Raya

Baru-baru ini diadakan Jamuan Hari raya di SRA tempat saya mengajar. Mulanya agak pening sajian apa yang hendak saya sediakan. Mulanya saya bercadang membuat soto tetapi suami menyarankan goreng bihun sahaja kerana makanan ini agak digemari kanak-kanak.

Dua jam terakhir sebelum kelas bermula saya mendapat idea apabila melalui kawasan Bandar Tun Razak yang menempatkan Ramly Burger. Melihat produk, saya yakin saya tidak lagi keliru untuk menyediakan menu mudah dan digemari golongan kecil ini.

Sampai di sekolah saya membuka bekal yang dibawa pelajar-pelajar saya. Ada kek coklat,kek lapis dan kek krim. Juadah lain seperti nuget, mee goreng, biskut raya dan pelbagai lagi. Puas hati saya apabila melihat budak-budak teruja melihat hidangan yang saya bawa seperti sosej coctail,roti sosej, ayam goreng ala kfc, mashed potato dan sedikit juadah kuewteow goreng.

Seperti biasa anak-anak kecil ini memakai baju raya. Aktiviti pemelajaran diselitkan dengan bacaan Iqra' dan selebihnya ialah bermain dan bermain.

Sukanya hati saya apabila melayani mereka ketika sesi makan. Tetapi saya agak cerewet ketika mereka memilih makanan. Mahukan makanan yang teratur dan tidak bercampur kerana dikhuatiri sakit perut pula. Bukan menyekat makan tetapi biarlah makannya berselang seli dan serasi dengan perut pada satu-satu ketika.

Alhamdulillah jamuan ini akhirnya dapat dikongsi dengan kelas lain malah ramai juga daripada senior dan guru-guru lain yang enjoy mengikuti jamuan raya kelas PRA SRA an Nur Tun Hussein Onn.

No comments:

Post a Comment