Sunday, October 10, 2010

Saya tak nak keluar rehat!

Satu jam pertama kelas Pra selalunya saya semak bacaan iqra' murid-murid saya. Kadang kala naik pening juga kepala nak habiskan semua 18 murid. Saya hanya menyambung modul guru terdahulu. Ada yang kata menjalankan bacaan secara berkumpulan tetapi saya memilih menyemak sorang-sorang. Teruja melihat sebutan makhraj huruf semakin baik dari hari ke hari. Yang lemah saya sebolehnya lebihkan perhatian.

Tetapi masalah timbul apabila yang sedang menunggu giliran atau yang dah habis giliran mengisi masa mereka dengan aktiviti sendiri yang agak mengganggu konsentrasi kawan-kawan yang sedang membaca. saya mencari jalan mengatasinya dengan memberi kerja seperti menyalin subjek selepasnya di whiteboard dan ada juga yang saya tugaskan membaca zikir tertentu sementara mengisi masa yang ada.

Satu hari saya agak stress kerana ada 2-3 pelajar yang seakan mencari peluang tidak mahu membaca. Lalu saya arahkan kalau tak baca Iqra' jangan keluar rehat.

Harraz Adha Putra tiba-tiba menjawab " Ustazah! saya taknak keluar rehat sebab saya tak bawa duit...!!"

Saya: ????????????????????

No comments:

Post a Comment