Saturday, August 28, 2010

Kalau dia mati macamana?

Dalam bulan-bulan puasa ni anak-anak muridku memang kebanyakannya tidak berpuasa. Mana yang sempat saya pantau contohnya yang bawa makanan ringan seperti gula-gula dan selamba sahaja makan dalam kelas akan saya arahkan segera buangkan makanan mereka. Tapi kalau minum air saya tidaklah melarangnya. Mereka juga tidak segan silu mengambil air rakan-rakan lain tanpa meminta kebenaran. Hai, dah dahaga sangat la tu!

Suatu hari Khamis baru-baru ini saya terperasan gelagat anak murid saya Elaisya meminum air rakannya dihadapan rakan-rakan.

"Hei, tak boleh boleh minum airlah, Elaisya!" kawan yang lain menegah.
Dengan lagak bercekak pinggang dan menunjukkan telunjuknya, anak muris saya yang memang pandai cakap bernama Safiyyah Naqibah bercakap, "biarlah dia minum air, kalau dia mati macamana?"

Saya buat-buat tidak perasankan gelagat mereka sedangkan hati saya dicuit lucu.

No comments:

Post a Comment